قلدرهای سازمان را شناسایی کنید
مابینگ Mobbing یا غوغا برای قلدری، روند هولناک جدیدی است که به موجب آن یک بولی Bullyیا قلدر، همکاراناش را برای تبانی و تهید و ترور روانشناختی افرادی که قربانیان قلدری نامیده میشوند، جلب میکند.
قربانی معمولاً کسی است که از لحاظ هنجار سازمانی متفاوت است و فردی شایسته، تحصیل کرده، انعطافپذیر، صریح و کسی که وضع موجود را به چالش میکشد. ممکن است، قربانی از نظر نژادی و جنسیتی، متفاوت باشد و یا بخشی از یک گروه اقلیت باشد. قربانی با تمسخر، تحقیر و نهایتاً جا به جایی از محل کار مواجه میشود.
در غوغا و قلدر سازمانی و یا قلدری در محل کار، قربانی بدون هیچ توضیحی، در وضعیتی وخیم رها میشود. این وضعیت وخیم، امنیت شخصی، عزت، هویت و تعلق سازمانی را از قربانی میگیرد و به سلامت ذهنی و فیزیکیاش آسیب میرساند. حتی گاهی وضع بهگونهای است که آسیبهایی در همسر، خانواده، دوستان و حتی جامعه قربانی نیز به وجود میآید. از آنجایی که کارمند مورد هدف یا همان قربانی، مورد انتقاد قرار میگیرد، ممکن است بهعنوان آشوبگر در محیط کار شناخته شود و بنابراین به غیر از افراد خوب سازمان یا شرکت، دیگران، وی را منزوی و نادیده میگیرند.
برای مثال، دوستان سابق او در برابرش موضع میگیرند و او را بطور اجتماعی منزوی میکنند. آنها فکر میکنند: )خب، او توسط مدیریت مورد انتقاد قرار گرفته است، پس حتماً کار اشتباهی کرده است و من نمیخواهم به چوب آنها رانده شوم(
گسترش شایعه و تهمت بدون اطلاع قربانی، از مواردی است که در قلدریِ سازمانی پیش میآید. همکاران وفادار اطلاعات شخصی قربانی را برای ایجاد شایعه، دریافت میکنند. اغلب فردی که به قلدری تحریک میشود، بطور عاطفی خام و بهگونهای از طرف قربانی مورد تهدید قرار میگیرد. افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی از جمله کسانی هستند که مستعد تبدیل شدن به قلدران سازماناند.
در استرالیا، بررسی دولت نشان میدهد که صحبت در مورد بولینگ در محلکار، در۳ سال گذشته، ۷۰ درصد افزایش یافته است. آمار نشان میدهد که بولینگ بر یک سوم کارکنان تاثیر میگذارد؛ موضوع نگرانکننده آن است که یک دوم از افرادی که بولینگ یا غوغا برای قلدری را مشاهده میکنند، برای این وضعیت، کاری انجام نمیدهند. همچنین، وقوع واقعی بولینگ رو به افزایش است.
برای بولینگ های سازمان و شناسایی آنها چه اقداماتی انجام می دهید؟ راه مقابله با این افراد چیست؟
شاید این مطلب برای شما مفید باشد:
40 عادت آزاردهنده در محیط کار که همکاران تان را کلافه می کند